Lavans benadrukt duurzame gedachte met elektrische dienstverlening

Geplaatst op 03-07-2024 door Marloes Kempkens

Ondanks de uitdaging rondom netcongestie blijven investeren in de toekomst, is voor Lavans heel normaal. Denken in oplossingen is wat we doen en iedere kleine stap draagt bij aan de uiteindelijke grote stap: een groener en gezonder bedrijf neerzetten voor onze volgende generaties. Oók op het gebied van ons wagenpark. Sinds deze week rijden er daarom twee gloednieuwe elektrische bakwagens rond door Nederland waarmee Lavans haar duurzame gedachte onderstreept.

Dagelijks rijden onze servicemedewerkers door geheel Nederland én een deel van België en Duitsland. Zij voorzien onze klanten van de juiste schone producten en nemen de vuile was weer mee terug. “Buiten dat wij onze klanten een zorgeloze werkomgeving willen bieden, vinden we dit ook van belang voor onze eigen medewerkers. Onze servicemedewerkers horen daarom ook een goed vervoersmiddel te hebben waar ze op kunnen vertrouwen”, aldus Joost van Dishoeck (manager Kwaliteit Arbo en Milieu). Zonder enige twijfel is de betrouwbaarheid van de servicewagens al jarenlang geen onderwerp van discussie, gezien onze duurzame gedachte zochten we wél naar een investering voor de toekomst.  

Duurzaam elektrisch rijden 

Twee jaar geleden is het wagenpark van Lavans onder de loep genomen en werd er geïnvesteerd in 8 elektrische bestelbussen (voor de kenner onder ons: Opel Vivaro’s). Ieder klantteam werd uitgerust met een elektrische bestelwagen. Joost licht toe: “Op deze manier hebben onze servicemedewerkers kunnen wennen aan een kortere actieradius, het onderweg bijladen, one pedal driving en wat de impact is van het rijgedrag op de actieradius. De opgedane ervaring van de afgelopen jaren zetten we in voor het bepalen van de strategie voor de komende tijd om zo onze reguliere dienstverlening verder te verduurzamen”.

Begin klein

Onlangs heeft Lavans geïnvesteerd in haar duurzame toekomst en in totaal 5 elektrische servicewagens aangeschaft om in te zetten tijdens de reguliere dienstverlening. De elektrische bakwagens (Renault Master platvorm chassis 3,5 ton met een laadvermogen van 887kg) en vrachtwagens (Iveco Daily 7,2 ton met een laadvermogen van 3000kg) worden in eerste instantie ingezet op routes met weinig kilometers. “Door klein te beginnen, doen we ervaring op met elektrisch rijden en kunnen we uitvinden wat voor ons werkt.” De elektrische servicewagens zijn flexibel inzetbaar, omdat ze zowel DC als AC kunnen laden. “Mede hierdoor kunnen we ze ’s nachts op verschillende vestigingen opladen waardoor we geen uitdaging hebben met betrekking tot de beschikbaarheid van energie op het net. Bijkomend voordeel: door de zeer grote klantdichtheid van Lavans, hoeven de routes ook niet aangepast te worden. Allemaal win-win!” glimlacht Joost.


[Interessant om te weten: De actieradius van beide auto’s op de foto zit rond de 150 á 200 kilometer afhankelijk van de route.]

Maximaal resultaat

In alles wat Lavans doet, houdt ze het klimaat in het achterhoofd. Wat ons betreft zou ieder bedrijf zich maximaal in moeten spannen om zo duurzaam mogelijk te produceren door zuinig om te gaan met energie, grondstoffen én mensen. Het ultieme doel vanuit Lavans is zero emission rijden, oftewel: transport zonder CO2-uitstoot. Bovenstaande duurzame investering draagt hier zeker aan bij, net als de co2-compensatie voor brandstof en het uitsluitend rijden in bakwagens met een Euro6-motor. Joost sluit af: “We zijn al goed op weg, maar blijven alert. Het is niet die ene grote stap die het hem doet, het zijn die vele kleine stapjes!”

De eerste reacties 

Harry Werter (Klantenteamleider Service Lavans): “Mijn eerste rit met de nieuwe servicewagen is prima bevallen. In het begin is het even aankijken hoe je met de nieuwe wagen omgaat, hoe het bevalt, hoever je kunt rijden etc., maar daar kom je al snel genoeg achter. Ook werd er een beroep gedaan op onze creativiteit, want er moest een manier verzonnen worden om aan de zijkant de wagen in te kunnen. Ook hier wisten we een mouw aan te passen. Kortom, met deze elektrische investering kunnen we zeker vooruit in de toekomst!”

André vd Laan (servicemedewerker Lavans): “De nieuwe servicewagen bevalt heel goed. Lekker ruim, trekt snel op en het lijkt net alsof je in een vliegtuig ‘rijdt’. Dit is meteen ook een aandachtspunt: de elektrische wagen maakt geen geluid en hoor je niet, waardoor extra alertheid op z’n plaats is. Ook is het natuurlijk even wennen: we weten nog niet hoelang de accu meegaat en moeten nog een structuur vinden voor alle producten in de wagen. Al met al ben ik heel tevreden!”