De ‘Lean-dagstart’
van Lavans

Geplaatst op 16-12-2016 door Daniëlle Dielissen

De binnendienst van Lavans is gestart met een nieuwe Lean werkmethode. Vanaf nu wordt er iedere ochtend afgetrapt met een dagstart, die het dagelijks werk helpt te vergemakkelijken.  In vijf á tien minuten worden bijzonderheden van de vorige dag besproken en wordt er een blik geworpen op de belangrijkste punten van de aankomende dag. Kort, maar wel heel krachtig!

Waarom een dagstart?

Wat een gedoe! En wat is het nut? Daar weet Kristel –initiatiefneemster en trainee binnen Lavans- wel antwoord op: “de dagstart is een essentieel onderdeel als je sámen hogere doelen wilt bereiken”, vertelt ze. “Informatie delen en nadenken met elkaar over tijd en capaciteit helpen je om die doelen te behalen”. 

Een van die doelen binnen Lavans zijn zelfregulerende teams, waarbij zelfstandig keuzes worden gemaakt over de belangrijkste zaken van de dag. “Zo bespreken we bijvoorbeeld wie het druk heeft en wie mogelijk kan inspringen, maar ook wie deze dag de chat opneemt”. Dit voorkomt dat zaken dubbel worden uitgevoerd en een medewerker het wiel voor de tweede keer moet uitvinden, terwijl een ander dat de dag daarvoor al gedaan heeft.

Teambuilding

Tijdens de eerste week werd al snel duidelijk dat de dagstart zorgt voor meer overzicht en rust binnen het team. “Een mooi voorbeeld was dat een collega aangaf het op donderdagmorgen vaak heel druk te hebben, terwijl de andere collega daar niets van af wist. Zij hebben nu op eigen initiatief afgesproken elkaar een uurtje door de drukte heen te helpen die dag.

Evaluatie sessie

Om de teamspirit nog meer te stimuleren en van elkaar te leren, wordt er iedere donderdagmiddag een evaluatie sessie ingepland. “Tijdens deze sessie kijken we gezamenlijk naar zaken die beter kunnen en geven we elkaar tips, om zo samen beter te worden!” Medewerkers kunnen de hele week ideeën posten op een bord. Tijdens de sessie worden deze ideeën besproken. “Dit is een hele simpele manier om het werkproces te verbeteren en uiteindelijk de klantwaarde te vergroten” En dat vinden we bij Lavans heel belangrijk!